Je kan er ook voor kiezen om je elektrische auto te laden via het stopcontact alleen duurt het wel heel lang in ons geval, word de elektrische auto in 11 uren opgeladen. En als je je auto net nodig hebt in die 11 uren oplaad tijd dan is dat vervelend.
Daarom hebben wij een elektrische thuis laadpaal gekocht, een hele investering hoor. Onze hoofdaansluiting was 1 x 25A en dit is veranderd door de net beheerder in 3 x 25A, ook wel 3 fase aansluiting genoemd of krachtstroom. Dit kost eenmalig iets meer dan 200 euro. In veel nieuwbouw woningen zit standaard al een een 3 fase aansluiting in de meterkast.
Verzwaren elektriciteitsaansluiting
Wij kunnen onze netaansluiting ook verzwaren van 3 x 25A naar 3 x 35A. Een verzwaring van de netaansluiting resulteert in een verhoging van de energierekening tot zo’n €700 op jaarbasis. Omdat je voor de verzwaring moet betalen, daarom hebben wij gekozen voor 3 x 25A voor dezelfde prijs als 1 x 25A of 1 x 35A.
Hieronder zie je het kosten plaatje. De totale periodieke netwerkkosten (capaciteitstarief) bestaan uit de aansluitdienst, de transportdienst en de meetdienst (per meetpunt). Bron: liander.nl
Capaciteit van de aansluiting | Per jaar incl. btw |
---|---|
1-fase: 1x10A | € 103,85 |
1-fase: 1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A | € 256,68 |
3-fase: 3x25A | € 256,68 |
3-fase: 3x35A | € 964,73 |
3-fase: 3x50A | € 1.401,39 |
Als wij geen dynamic load balance laadpaal gekocht hadden dan hadden wij waarschijnlijk het tarief van 3 x 35A moeten betalen. En dat kost € 708,05 euro meer op jaarbasis, na een aantal jaren heb je het extra uitgegeven geld voor een load balance systeem weer terug verdiend. Door dit systeem kan je ook je elektrische auto opladen via zonnepanelen op het dak.
Dynamic Load balance systeem
Door verzwaring van onze aansluitwaarde kunnen wij onze auto veel sneller laden. Omdat wij onze auto nu met maximaal 7,2kW opladen houden wij nog 10kW over voor de rest van onze woning. Als de wasmachine, oven, koffiemachine, de zonnepanelen stroom aan het opwekken is dan zou het zo maar kunnen gebeuren dat wij boven de 17,2 kW (17.200 watt) komen en dan gaat de hoofdzekering stuk. Dat willen wij uiteraard niet. Daarom hebben wij gekozen van dynamci load balancing systeem in onze groepenkast zodat als de auto word opgeladen met 7,2 kW, en als wij bijna boven de 17,2 kW komen dan word de auto met minder kW opgeladen. Daardoor kan de hoofdzekering niet stuk gaan.
Laadpaal zelf aansluiten en bekabelen
Gelukkig is vriendlief hulpmonteur in de elektra. Soms weten collega monteurs geen antwoord te geven op de vragen van vriendlief. Vriendlief is meer van de praktijk en elektra-monteurs vragen aan hem hoe hij het zou gaan aansluiten. Een papieren diploma is meer waard hé, dan mensen die goed zijn in de praktijk. Vriendlief legt alle kabels en stroom zelf aan in onze woning en maakte ook de groepenkast geschikt van een 1 fase naar een 3 fase groepenkast.
Zuinigeman graaft gaten, sjouwt met kabels, trekt met kabels en zo help ik vriendlief met allerlei elektra aansluitingen in onze woning. Kost veel tijd en een aantal vrije weekenden maar gezamenlijk hebben wij de laadpaal geïnstalleerd en aangesloten. En zo leerde ik ook nog eens wat(t)!
Laadpaal elektrische auto thuis
Een laadpaal voor thuis aansluiten is best wel ingewikkeld, er moeten speciale kabels komen, maar je moet ook heel goed rekening houden met het maximaal oplaad vermogen van je elektrische auto en van de laadpaal. Ook moet je een parkeerplaats / oprit hebben op eigen terrein. Rekening houden en met je huidige aansluiting van het stroomnet. Gemiddeld ben je tussen de €1000 en €2000 kwijt aan een laadpaal voor thuis.
Dan is opladen via het gewone stopcontact (230 volt) veel en veel goedkoper, en kan je voor die €1000 - €2000 heel veel kilometers in je elektrische auto mee rijden. Zonder laadpaal moet je dan alleen veel geduld hebben met het opladen, maar als je in de nacht je auto zou opladen dan kom je al een heel eind qua kilometers.
Een elektrische auto is prijzig, ook al krijg vanaf 1 juli 2020 €4000 subsidie op een nieuwe elektrische auto. Er komt veel meer bekijken dan alleen maar auto rijden, je moet rekening houden met opladen thuis en/of onderweg, actieradius van de elektrische auto en het werken met laadpassen.
Wij hebben erover getwijfeld om een elektrische auto te nemen, maar we hebben helaas geen oprit naast ons huis waar hij kan opladen. Hierdoor ben je overgeleverd aan openbare laadpalen in de buurt. Die zijn er wel, maar meer dan 100m van ons huis en ook nog eens veel duurder per Kwh..... Geen optie dus op dit moment om goedkoper te rijden.
BeantwoordenVerwijderenInteressant stukje hoor! Ik hou het nog even bij mijn benzine auto met 1 op 20. Misschien dat de volgende auto over een jaar of vijf een elektrische wordt.
BeantwoordenVerwijderen